Jakie filmy warto obejrzeć przed tegoroczną galą Oscarów? Możliwości wyboru jest naprawdę dużo, a przełom roku 2020 i 2021 pod względem nowości kinowych okazał się naprawdę mocny. Wśród nominowanych tytułów, ubiegających się o złotą statuetkę, znajdują się między innymi pozycje w stylu slow cinema, zaangażowane dramaty społeczne, elektryzujące hybrydy komedii, thrillera i innych gatunków. Najlepsze filmy kandydujące o Oscary zebraliśmy w formie notowania, obejmującego dziesięć pozycji.
Nagrody Akademii Filmowej zostaną w tym roku wręczone później niż standardowo – dopiero 25 kwietnia. Glenn Weiss został wytypowany na reżysera gali, którą wyprodukuje między innymi uznany filmowiec Steven Soderbergh.
Oscary 2021 – najlepszy filmy
Nomadland, reż. Chloé Zhao
Po sukcesie artystycznym neo-westernu Jeźdźca Chloé Zhao powróciła z nowym, jeszcze silniejszym materiałem. Dramat Nomadland, z kapitalną rolą przodującą w wykonaniu Frances McDormand, powalczy o Oscara w aż sześciu kategoriach – w tym tej najważniejszej, za najlepszy film.
W Nomadland pięćdziesięcioletnia Fern podróżuje po stanach USA, nigdzie nie zagrzewając swojego miejsca na stałe. Jest współczesną koczowniczką i nie ma trwałego adresu, a sfatygowany van podróżniczy służy jej również za dach nad głową. Powstało melancholijne kino o zapomnianych przez świat pustkowiach i pustce w sercu. McDormand prawdopodobnie otrzyma od Akademii trzeciego w swojej karierze Oscara.
Minari, reż. Lee Isaac Chung
W Stanach Zjednoczonych Minari ukazał się dzięki dystrybucji A24 – studia, które w przeszłości wydało na ekrany takie perły, jak Dziedzictwo. Hereditary, Moonlight, Pokój, czy Lighthouse. Dużo mówi to o samym filmie, który jest empatyczny, pełen wrażliwości i pięknie nakręcony. Projekt powstawał a Ameryce, ale jego reżyser ma korzenie południowokoreańskie. Z tego samego kraju pochodzą bohaterowie – rodzina Yi, która przeprowadza się do USA, by założyć farmę.
Rolę główną tworzy w Minari Steven Yeun, kojarzony z produkcji jak Przepraszam, że przeszkadzam czy Okja (obie znajdują się w ofercie polskiego Netfliksa). Serwis BBC.com przyznał filmowi pięć gwiazdek na pięć możliwych, chwaląc go za „angażujący” scenariusz, atrakcyjne zdjęcia i czarującą ścieżkę dźwiękową.
Sound of Metal, reż. Darius Marder
Utalentowany perkusista mierzy się ze swoim największym koszmarem: zaczyna powoli trafić zmysł słuchu. Film walczy o statuetkę Oscara w następujących kategoriach: najlepszy film, najlepszy aktor (znakomity Riz Ahmed), najlepszy aktor drugoplanowy (Paul Raci), najlepszy scenariusz oryginalny, najlepszy montaż, najlepszy dźwięk.
Wyróżniono go też dwiema nagrodami Satelita – za rolę Ahmeda i montaż dźwięku – i trzema statuetkami amerykańskiego National Board of Review. Doskonale oceniony przez krytyków dramat trafił niedawno na polskie platformy typu „wideo na życzenie”.
Oscary 2021 – co warto obejrzeć?
Mulan, reż. Niki Caro
Disnejowska Mulan ubiega się o Oscara w dwóch kategoriach: najlepsze kostiumy oraz najlepsze efekty specjalne. W lutym na oscarowej shortliście piętnastu utworów z szansą na nominację do nagrody za najlepszą piosenkę znalazł się kawałek „Loyal Brave True” Christiny Aguilery – pełna wdzięku i artystycznego sznytu ballada o wierze we własną wartość.
W filmie młoda dziewczyna w przebraniu mężczyzny zaciąga się do armii cesarskiej. Chce w ten sposób pomóc ciężko choremu ojcu. Sceny walk i wojskowych bitew nakręcono w Mulan z werwą i rozmachem realizatorskim, a centralna rola Yifei Liu sama w sobie zasługuje na prestiżowe nagrody. W obsadzie filmu zobaczycie też Donniego Yena, Gong Li oraz Jeta Li, w drugoplanowej roli Cesarza Chin.
Na rauszu, reż. Thomas Vinterberg
Duński komediodramat z kapitalną rolą Madsa Mikkelsena na pierwszym planie. Serialowy Hannibal Lecter występuje w filmie jako Martin – przykładny ojciec, mąż, nauczyciel historii, ale też mężczyzna złamany wewnętrznie, u progu głębokiej depresji. Kumple po fachu rzucają i jemu, i sobie wyzwanie – uważają, że człowiek cierpi na „niedobór alkoholu” w organizmie, którzy należy stale uzupełniać. Mężczyźni z kryzysem wieku średniego postanawiają odtąd przyjmować jak największe ilości wysokoprocentowych trunków, by lepiej funkcjonować w świecie.
Vinterberg walczy o Oscara za reżyserię, a sam film nominowano też do nagrody za najlepszy film zagraniczny.
Miłość i potwory, reż. Michael Matthews
Film przygodowy, który w połowie miesiąca „wjechał” do katalogu polskiego Netfliksa. Ten jego fabułę opisuje następująco:
— Siedem lat po tym, jak Ziemię opanowały zmutowane potwory, nieporadny Joel opuszcza swój przytulny podziemny bunkier i wyrusza na poszukiwania byłej dziewczyny.
To jedna z luźniejszych pozycji wśród nominowanych; film, który operuje językiem typowym dla amerykańskiego kina drogi oraz kultowych dzieł z lat osiemdziesiątych. Ubiega się o Oscara w kategorii najlepsze efekty specjalne.
Oscary 2021 – filmy, które warto znać
Kolejny film o Boracie, reż. Jason Woliner
Dla wielu to jedna z niespodzianek tegorocznej gali: sequel filmu, który wiele lat temu członkowie Akademii Filmowej wyklęli jako dzieło niepoprawne i antyambitne, doczekał się nominacji do Oscara w dwóch kategoriach. Maria Bakalova ma szansę na statuetkę dzięki roli drugoplanowej (prawdziwa petarda!), a za scenariusz adaptowany nominowano między innymi Saschę Barona Cohena.
W marcu Kolejny film o Boracie uzyskał inne, „prestiżowe” wyróżnienie. Zdołał trafić do Księgi Rekordów Guinnessa: spośród wszystkich nominowanych do Oscara produkcji żadna wcześniej nie mogła „pochwalić się” tak długim tytułem, jak ten właśnie. W oryginale tytuł liczy sobie 110 znaków bez spacji i 127 ze spacjami.
Obiecująca. Młoda. Kobieta., reż. Emerald Fennell
Poważniejszą kandydatką do Nagród Akademii Filmowej okazuje się Obiecująca. Młoda. Kobieta. w reżyserii Emerald Fennell. Dreszczowiec z silnymi elementami czarnej komedii znalazł się na bardzo wielu końcoworocznych listach typu „best of”, w których portale filmowe plasowały najlepsze tytuły ubiegłego roku. Film zgarnął już ponad sto nagród spośród dwustu nominacji – obsypany laurami m.in. przez Stowarzyszenie Krytyczek Filmowych (Alliance of Women Film Journalists – AWFJ).
Nie bez powodu: Obiecująca. Młoda. Kobieta. to oda dla kobiecej siły i empowermentu, thriller o ofierze, która sama postanawia wymierzyć sprawiedliwość oprawcom. Carey Mulligan w roli głównej albo Was w sobie rozkocha, albo szczerze przerazi. Możliwe, że uda jej się i jedno, i drugie.
Mank, reż. David Fincher
Nowy film Finchera, twórcy The Social Network i Zaginionej dziewczyny, jest jak na razie oscarowym faworytem – ubiega się o Nagrodę Akademii Filmowej w dziesięciu kategoriach (to tegoroczny rekord). Ma szansę na wyróżnienie m.in. za reżyserię, role Gary’ego Oldmana i Amandy Seyfried oraz w kategorii najlepszy film.
Film dostępny jest do obejrzenia na Netfliksie i opowiada o złotych czasach Hollywood. Akcja toczy się w latach 30., a bohaterem jest postać autentyczna – scenarzysta Herman J. Mankiewicz, późniejszy fabularzysta Obywatela Kane’a.
The United States vs. Billie Holiday, reż. Lee Daniels
Dramat biograficzny z przejmującą rolą Andry Day, którą nominowano do Oscara jako filmową Billie Holiday. W filmie poruszono tematy polityczne i kwestię rasizmu w Stanach Zjednoczonych lat 40. Znakomitej Day na ekranie towarzyszą m.in. Trevante Rhodes (Moonlight), Natasha Lyonne (Russian Doll) i Leslie Jordan (Will & Grace).