Wielu początkujących pisarzy zastanawia się, jak napisać i gdzie wydać książkę, by otrzymać za nią satysfakcjonujące wynagrodzenie. Nie jest to łatwa sztuka, ale na całym świecie setki autorów już udowodniło, że można tę pasję przekuć w zawód, z którego czerpie się wysokie zyski. Wielu pisarzy zaczęło również zarabiać na innych działaniach, wynikających m.in. ze zdobytej popularności. Trzeba jednak zaznaczyć, że czerpanie wysokich profitów z pisania książek nie jest proste. Dlatego przygotowaliśmy 5 wskazówek, które mogą Ci to ułatwić.
1. Zdefiniuj grupę odbiorców
Wbrew powszechnemu przekonaniu, bestseller nie jest kochany przez wszystkich, ale raczej przez niszową publiczność, która ma na jego punkcie obsesję. Takie książki są skierowane do określonej grupy odbiorców, z którą dana publikacja rezonuje i dzięki której zdobywa szerszą popularność. Dla przykładu: bestseller „Jedz, módl się, kochaj” była skierowany do samotnych kobiet po trzydziestce – ich zachwyt nad tą książką pomógł stworzyć wokół niej szum. Innymi słowy, jeśli chcesz napisać książkę, która się sprzedaje, kluczem może być pisanie dla niszowej grupy czytelników.
2. Dopracuj swój tekst z pomocą specjalistów
Nie bez powodu najlepiej zarabiający autorzy współpracują z profesjonalnymi redaktorami, korektorami i beta readerami. Pisarze są często zbyt blisko danej historii i twórczości, aby dostrzec wady swojej pracy. Zazwyczaj nie mają też doświadczenia, na którym bazuje profesjonalny redaktor. Odpowiedni specjaliści pomogą Ci wykryć w przygotowanej książce luki w fabule, błędy merytoryczne, interpunkcyjne i stylistyczne, a także dopracować postacie czy dialogi.
3. Postaw na kilka formatów
Opublikowanie książki w wielu formatach umożliwia dostęp do różnych grup czytelników – niektórzy ludzie czytają tylko e-booki, inni tylko książki papierowe, a jeszcze inni mają czas tylko na to, by słuchać audiobooków. Innymi słowy, jeśli oferujesz swoje dzieło w więcej niż jednym formacie, możesz skutecznie zwiększyć grono zainteresowanych czytelników. Tę samą zasadę warto zastosować w przypadku innych krajów – tłumaczenie książki na język obcy umożliwia wejście na nowe rynki.
4. Oferuj usługi związane z Twoim produktem
Autorzy zarabiają na pisaniu książek, ale mogą również otrzymywać pieniądze za powiązane ze swoją twórczością działania. Często przyjmują one np. formę wystąpień czy szkoleń z danej dziedziny, zwłaszcza jeśli dany pisarz zajmuje się publikowaniem poradników. Pomyśl, czy istnieją produkty lub usługi, związane z wydaną przez Ciebie książką, które możesz oferować swoim czytelnikom.
5. Zastanów się gdzie wydać książkę
Tak naprawdę trafiona odpowiedź na pytanie: gdzie wydać książkę, to często klucz do tego, by stać się dobrze zarabiającym pisarzem. Wydawnictwo będzie miało olbrzymi wpływ na sukces Twojej publikacji. Dlatego poszukaj oficyny, która poświęca swoim autorom czas, dba o jakość wydawanych książek oraz angażuję się w ich promocję.