Turystyczny Fundusz Zwrotów uchwalony w tarczy 5.0 wchodzi w życie już pierwszego października. Przedsiębiorcy, którzy chcą z niego skorzystać, aby zwrócić klientom wpłacone środki, muszą dokonać pewnych czynności. Sprawdź jak otrzymać zwrot z Turystycznego Funduszu Zwrotów.
Dzięki podpisanej przez prezydenta ustawie, która zakłada m.in. wsparcie dla branży turystycznej, przedsiębiorcy z sektora mogą skorzystać z tzw. Turystycznego Funduszu Zwrotów. Jak już pisaliśmy, środki w nim skumulowane zostaną przeznaczone na preferencyjne pożyczki dla firm, których klienci zrezygnowali z wycieczek z uwagi na pandemię koronawirusa, a teraz biura te muszą dokonać masowych zwrotów wpłat od turystów. Fundusz ma na celu utrzymanie płynności przez podmioty z branży turystycznej i zapewnienie im przetrwania w kolejnych latach.
Jak otrzymać zwrot z Turystycznego Funduszu Zwrotów
Aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze wsparcia, które oferuje tarcza 5.0, a dokładniej Turystyczny Fundusz Zwrotów, musi przede wszystkim być wpisany do rejestru organizatorów turystyki, a sama płatność dokonana przez klienta musiała zostać dokonana w formie bezgotówkowej.
Nie przegap: Kto otrzyma zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień? Lista kodów PKD!
Dodatkowym kryterium niezbędnym do objęcia wsparciem z Funduszu jest to, że klient zrezygnował z wycieczki z uwagi na pandemię COVID-19. Przedsiębiorca będzie potrzebował zatem oświadczenia od turysty, w którym ten zawrze stosowną informację o powodzie rezygnacji (np. w przesłanym odstąpieniu do umowy).
Kroki, jakie przedsiębiorca musi podjąć, aby uzyskać zwrot z Turystycznego Funduszu Zwrotów
Zgodnie z informacjami, które przekazało Ministerstwo Rozwoju przedsiębiorca, który chce skorzystać z Turystycznego Funduszu Zwrotów, musi:
- złożyć w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym wniosek, w którym określi wysokość wypłaty;
- złożyć oświadczenie podróżnego, że odstąpienie od umowy spowodowane jest pandemią COVID-19;
- złożyć oświadczenie, że jako organizator imprezy turystycznej nie wręczył podróżnemu vouchera, ani nie dokonał zwrotu wpłaconych przez klienta środków, a także, że zobowiązuje się do ich zwrotu na określonych zasadach;
- dostarczyć wykaz umów zawartych z podróżnymi, w których zawarte będą m.in. imię, nazwisko, PESEL, datę powiadomienia o odstąpieniu od umowy, wysokość kwoty zwrotu oraz numer rachunku bankowego klienta.
WAŻNE: O udzieleniu wypłaty, o której mowa w ust. 1, decyduje kolejność złożenia kompletnych,
zgodnych w zakresie zawartych w nich danych, oraz pozytywnie zweryfikowanych wniosków
organizatora turystyki oraz podróżnego pod warunkiem dostępności środków z Turystycznego
Funduszu Zwrotów.
Więcej informacji dotyczących Turystycznego Funduszu Zwrotów dostępnych jest w Ustawie.
Czytaj także: Jak odzyskać pieniądze za wycieczkę, która się nie odbyła (klient)
Dołącz do nas na Facebook lub Twitter i wspieraj redakcję swoją obecnością.