UOKiK przejęcie eurozet

UOKiK banuje przejęcie Eurozet przez Agora S.A. “Powstanie zbyt silna grupa”

Agora nie przejmie Eurozet. Tomasz Chróstny, głównodowodzący UOKiK poinformował dziś w komunikacie prasowym o zablokowaniu przejęcia Grupy Eurozet przez Agora S.A. Decyzję podjąć miał w trosce o rynek mediów w Polsce.

W październiku 2019 roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek na koncentrację obu spółek. Po miesiącu prezes UOKiK zarządził skierowanie sprawy do “drugiego etapu”, ponieważ w jego opinii niezbędne było przeprowadzenie wnikliwego badania rynku. W listopadzie 2020 r. Chróstny przedstawił zastrzeżenia co do możliwości przejęcia Eurozet przez Agorę, a dziś wydał decyzję zakazującą fuzji.

Agora chce Eurozet. UOKiK: powstałaby silna grupa

– W wyniku koncentracji powstałaby silna grupa radiowa, mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych – pisze w czwartkowym komunikacie prasowym, prezes UOKiK Tomasz Chrórtny.

– Transakcja mogła prowadzić do powstania duopolu i marginalizacji pozostałych grup i stacji radiowych – dwie wiodące grupy radiowe (Eurozet i RMF FM) posiadałyby łącznie ok. 70 proc. udział w rynku – dodaje.

Prezes UOKiK przypomniał jednocześnie, że Agora stoi na czele grupy kapitałowej, która zajmuje się głównie działalnością prasową, wydawniczą i radiową (główne stacje to TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio), a także sprzedażą reklam. Eurozet m.in. produkuje i nadaje programy radiowe (główne stacje to Radio ZET, Meloradio, Antyradio, Radio Plus, Chili ZET), sprzedaje czas reklamowy, a także zarządza serwisami internetowymi. Działalność obu grup kapitałowych pokrywa się przede wszystkim w zakresie nadawania programów radiowych, sprzedaży czasu reklamowego oraz pośrednictwa w sprzedaży czasu reklamowego w radiu.

I to właśnie – w ocenie Chróstnego – byłoby zagrożeniem dla rynku mediów w Polsce.

Czytaj także: Orlen przejmuje Polska Press. 17 mln czytelników pójdzie w ręce państwowego giganta

– Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji.

W komunikacie dodano także, że “w przypadku rynków lokalnych po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej. Ponadto na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu byłby bardzo wysoki, np. w Legnicy kształtował się na poziomie 80-100%, w Poznaniu na poziomie 40-50%, w Zielonej Górze na poziomie 30-40% (zsumowane udziały z 2019 r.).”

Jak dodaje Tomasz Chróstny, konkurencja posiadałaby znacznie mniejsze udziały tego rynku, a to miałoby wpływ na dostosowanie reklam do odbiorców. Finalnie doprowadziłoby to do wzmocnienia pozycji na lokalnych rynkach reklamy radiowej.

Odnosząc się zaś do rynku reklamy krajowej, szef UOKiK uznał, że w wyniku koncentracji powstałby podmiot, który miałby tylko jednego konkurenta – RMF FM. Jak podkreślił prezes UOKiK – Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych.

Decyzja prezesa UOKiK nie jest prawomocna. Spółce przysługuje prawo do odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK zabrania Agorze przejęcia Eurozet. W sieci wrze

Do decyzji UOKiK natychmiast odnieśli się na Twitterze dziennikarze oraz niektórzy posłowie, przypominając sprawę zakupu przez Orlen Grupy Polska Press.

Dołącz do Prime News na Twitter lub Facebook i bądź na bieżąco!

Czytaj także
Total
0
Reakcji