Efektywne zarządzanie zespołem ma ogromne znaczenie z punktu widzenia każdej organizacji. W końcu sprawnie działający zespół może być gwarancją wysokiej jakości pracy, produktywności oraz lepszych wyników finansowych, a także pozytywnej atmosfery w miejscu zatrudnienia.
Dobry lider, czyli jaki?
Lider to osoba, która powinna wyróżniać się spośród innych w danym miejscu pracy. Zgodnie z terminologią z nauk o zarządzaniu oraz psychologii biznesu można mówić o liderze formalnym i nieformalnym. W rzeczywistości najlepiej jest, jeśli lider formalny jest jednocześnie uznawany przez zespół za wykwalifikowanego specjalistę (a więc poniekąd jest także liderem nieformalnym). Dobry lider powinien posiadać następujące cechy:
- otwartość i wysoki poziom komunikacji,
- zaangażowanie w pracę i zarządzanie zespołem,
- etyczne postępowanie bez względu na sytuację,
- umiejętność podejmowania decyzji,
- zdolność do wytyczania celów dla poszczególnych pracowników.
Dobry lider to także osoba z wizją, która potrafi efektywnie zarządzać pracownikami.
Zalety pracy w zgranym zespole
Dobry lider sprawia, że zespół w miejscu pracy staje się bardziej zgrany. Oczywiście ta kwestia zależy nie tylko od samej postawy lidera, ale także członków zespołu, ich zaangażowania, sposobu działania. Praca w zgranym zespole niesie ze sobą wiele zalet, do których można zakwalifikować:
- możliwość efektywniejszej pracy,
- lepsza atmosfera w miejscu zatrudnienia,
- możliwość wymiany poglądów i doświadczeń z innymi osobami w zespole,
- wzmocnienie kreatywności poszczególnych członków zespołu,
- wyższa motywacja do przychodzenia do pracy i wykonywania poszczególnych zadań.
Koncepcje zarządzania zespołem: zarządzanie przez cele lub jakość
Dwie najbardziej znane koncepcje zarządzania zespołem odnoszą się do celów lub jakości. Zarządzanie przez cele to teoria opracowana przez Petera Druckera w 1954 roku. Ta koncepcja wskazuje na to, że najcenniejszym zasobem przedsiębiorstw są takie elementy jak motywacja, inicjatywa i aktywność podwładnych. Tym samym to pracownicy powinni brać udział w ustalaniu celów i ich negocjowaniu. Z kolei koncepcja zarządzania przez jakość to podejście wskazujące na znaczenie wysokiej jakości działań. Zgodnie z tą teorią to pracownicy powinni być zaangażowani w działania przedsiębiorstwa i dbać o to, aby osiągało ono jak najlepsze wyniki. Tym samym podwładni powinni być aktywni, skoncentrowani na wysokiej jakości, a także powinni pracować zespołowo.
Błędy w kierowaniu zespołem
W trakcie zarządzania zespołem liderzy mogą popełniać różne błędy, a do najpopularniejszych należą:
- brak zaufania w stosunku do pracowników i ich działań,
- nieefektywna komunikacja z podwładnymi,
- brak umiejętności motywowania pracowników,
- ukrywanie ważnych informacji.
Liderzy powinni skoncentrować się na jak najlepszej komunikacji, a także zwracaniu uwagi na potrzeby i motywacje pracowników.
Podsumowanie
Zgrany zespół to często jeden z ważnych elementów sukcesu danego przedsiębiorstwa. W tym kontekście szczególne znaczenie ma postać silnego lidera, który potrafi porozumiewać się z pracownikami i koncentrować na wysokiej jakości pracy.