Zweryfikuj swoje wyobrażenie o pracy przedstawiciela handlowego z tym, jak wygląda ona w rzeczywistości.
Czy przedstawicielstwo handlowe to akwizycja?
Przedstawiciel handlowy zwykle kojarzy się z elegancką prezencją, służbowym laptopem, telefonem i samochodem o dużym przebiegu. Niestety często zawód ten utożsamiany jest z akwizycją. To nie do końca to samo. Popularny domokrążca zwykle nie posiada ściśle określonej grupy odbiorców, a swoje oferty kieruje do przypadkowych osób. Niejednokrotnie sprzedaje zupełnie różne produkty, w zależności od zlecenia. Przedstawiciel handlowy współpracuje ściśle z jedną marką i dokładnie planuje swoją strategię. Bardzo często jego działania skierowane są do większych jednostek, firm, a nie do osób fizycznych.
Sprawdź, jakie wymagania stawia praca przedstawiciela handlowego na GoWork. Jakie zadania leżą w zakresie obowiązków takiego pracownika i czym powinien się cechować, by pozytywnie przejść proces rekrutacyjny.
Czym zajmuje się przedstawiciel handlowy?
Reprezentacja firmy w relacjach biznesowych z klientami to podstawowe zadanie przedstawiciela handlowego. Jego obowiązkiem jest nawiązywanie nowych kontaktów, pozyskiwanie kontrahentów, a także dbanie o ich interesy, negocjowanie warunków współpracy oraz utrzymywanie jej na jak najwyższym poziomie.
Praca handlowca to w większości przypadków zajęcie mobilne. Przemierzanie każdego dnia dziesiątek, a nawet setek kilometrów w celu złożenia bezpośredniej wizyty u klienta jest wyrazem szacunku i starań, które korzystnie wpływają na wizerunek firmy. Klienci dzieleni są na dwie grupy, obecnych i potencjalnych. O tych pierwszych trzeba zadbać, by nie odeszli do konkurencji, o tych drugich należy się postarać. Sposób działania uzależniony jest od firmy. Jedne pozostawiają swoim przedstawicielom handlowym wolną rękę, swobodę działania i możliwość realizowania własnych pomysłów, inne przekazują schematy i strategie ustalone przez specjalistów.
Handlowiec samodzielnie wybiera swoje trasy oraz zarządza kalendarzem spotkań. Głównym jego celem jest osiągnięcie ustalonego targetu sprzedażowego, który zazwyczaj określany jest w skali miesiąca. Zrealizowane założenia, a także ich przekroczenie zwykle wiąże się z premią finansową.
Cechy dobrego przedstawiciela handlowego
Dobry przedstawiciel handlowy poza doskonałą prezencją, umiejętnością prowadzenia dialogu i negocjacji powinien starać się wyprzedzać potrzeby swoich klientów. Bardzo ważne jest, by śledził bieżącą sytuację na rynku oraz pozycje konkurencyjnych firm, ich oferty i wyniki.
Ogromnie ważna jest zdolność radzenia sobie ze stresem oraz praca pod presją czasu. Bezpośrednie spotkania z klientami zawsze wymagają opanowania, pewności siebie i reagowania na nieprzewidziane sytuacje. Przydatna będzie również odporność na krytykę, a nawet zachowania pozbawione kultury.
Oczywiście gruntowna znajomość produktu i branży jest w tym zawodzie niezbywalna. W ofertach pracy nie wymaga się zwykle kierunkowego wykształcenia, choć może ono być dodatkowym atutem. Korzystnie wypadają osoby, które kończyły szkoły ściśle związane z branżą klienta. Osoba po studium farmaceutycznym starająca się o posadę w firmie produkującej leki, na starcie może liczyć na więcej punktów, niż absolwent szkoły handlowej.