Umowa współpracy dropshipping. Coraz więcej osób w ostatnim czasie decyduje się na rozpoczęcie własnego biznesu, jakim jest handel on-line. Wiele z nich – zwłaszcza na początku swojej przygody z e-handlem – stawia na dropshipping. Pozwala on bowiem na szybki start nowego przedsięwzięcia oraz zdecydowanie minimalizuje ryzyko inwestycji w nietrafiony asortyment. Także coraz więcej hurtowni, importerów i producentów decyduje się na wdrożenie w swych firmach tego modelu logistycznego, dzięki czemu wzrasta ich rynkowa przewaga nad konkurencją. Zwiększone zainteresowanie dropshippingiem, zwiększa także ilość pytań po obu stronach internetowego biznesu. Jednym z nich jest: „Jak przygotować umowę pod sprzedaż w dropshippingu” – i nim właśnie się dziś zajmiemy.
Sprzedaż w sieci? Tak poproszę
Jeszcze dekadę temu, znakomita większość firm handlowych w Polsce, uważała dropshipping za nie wartą uwagi „fanaberię” rynku e-commerce. Rynku, który był wtedy jeszcze całkowicie niedoceniany, a nawet pomijany przez znakomitą większość dobrze prosperujących firm. Z cudem graniczyło znalezienie hurtowni, która zgodziłaby się na sprzedaż pojedynczych egzemplarzy, a tym bardziej z wysyłką do klienta końcowego. I nic w tym dziwnego. Już samo określenie „hurtownia”świadczy bowiem o tym, że w danym miejscu kupujemy w ilościach hurtowych.
W miarę upływu czasu, coraz powszechniejszemu dostępowi do internetu oraz większemu zaufaniu konsumentów do zakupów on-line, ilość sklepów internetowych znacznie wzrosła. A w ostatnich dwóch latach poszybowała wręcz do poziomu, który nie pozwala już zarówno sklepom tradycyjnym, jak i hurtowniom, na bagatelizowanie rynku e-commerce. Szczególnie w dobie panującej epidemii koronawirusa, możemy zaobserwować znaczący wzrost zarówno wartości koszyka zakupowego, jak i ogólnej ilości transakcji zawieranych za pośrednictwem internetu.
To zaś powoduje – w myśl zasady „idź do sieci, Twoi klienci już tam są” -, że biznes z offline, przenosi się do online. Przenoszą się do niego już nie tylko sprzedawcy detaliczni, ale także hurtownie, importerzy, czy producenci, poszukujący nowych rynków zbytu, które pozwolą na zwiększenie ich konkurencyjności, a w dobie pandemii COVID-19, nawet samego przetrwania.
Dla wielu z nich – zarówno sprzedawców, jak i dostawców – jest to jednak w miarę świeży grunt, na którym nie do końca jeszcze się odnajdują, a to powoduje, że już na wstępie mogą pojawić się pewnego rodzaju trudności, choćby samego zabezpieczenia transakcji pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi, czy określenia warunków współpracy. Wciąż także wielu przedsiębiorców – ale nie tylko – nie dostrzega różnicy pomiędzy pośrednictwem, a sprzedażą z wysyłką realizowaną przez dostawcę. A to powoduje, że przygotowana przez takie firmy umowa, może świadczyć nie o współpracy na zasadach handlowych, a usługowych, traktując Sprzedawcę jak pośrednika pomiędzy dostawcą, a konsumentem z określonym systemem prowizyjnym.
Hurt i detal dwa bratanki …
Rynek handlu elektronicznego na świecie stał się w ostatniej dekadzie na tyle rozwinięty, że można odnieść wrażenie, iż nic nowego powstać na nim nie może. Duże firmy jak Amazon, czy nasze krajowe Morele będą się dalej bogacić, małe zaś wejdą na niego tylko po to, aby po kilku miesiącach upaść – statystyki są niestety bezlitosne w tej materii.
Wiele osób uważa także, że rynek ten został już całkowicie zdominowany przez największych graczy i nie ma najmniejszego sensu ponosić ryzyka. Nie sposób zgodzić się w pełni z tym ostatnim, ponieważ wiele zależy od tego, z jakim asortymentem, przygotowaniem oraz doświadczeniem wspinamy się po szczeblach e-commercowej drabiny. Faktem jest, że ogólnoświatowi giganci zajęli już ogromne połacie internetowych odłogów, jednak nawyki, potrzeby i gusta konsumentów także wciąż ewoluują. Przybywa także ciekawych i nowatorskich rozwiązań wspierających e-handel, z których możemy korzystać, aby poprawić swoje wyniki sprzedażowe.
Aby nasz internetowy biznes mógł nieprzerwanie i płynnie funkcjonować, musimy także zadbać między innymi o dobre relacje pomiędzy dostawcą, a sprzedawcą. Niezwykle istotne jest bowiem to, aby zarówno dostawca, jak i np. właściciel sklepu, traktowali się jako partnerów handlowych realizujących wspólny cel gospodarczy. Dość często zdarza się bowiem zupełnie odmienny tok rozumowania, który doprowadza do tego, że każda ze stron myśląc wyłącznie o sobie, blokuje możliwość rozwoju drugiej strony. To zaś działając niczym karma, wraca do strony pierwszej – dostawca bez odbiorcy, jest już wyłącznie magazynierem. Sprzedawca bez dostawcy zaś, jedynie właścicielem domeny…
Umowa współpracy dropshipping – co w niej zawrzeć
Zanim usiądziemy do przygotowywania umowy o współpracy z wysyłką w modelu dropshipping, musimy ustalić co należy w niej zawrzeć. Poniższa lista pytań, pozwoli obu stronom na szybkie uzupełnienie ich odpowiedziami, które podczas jej tworzenia będzie można nanieść, tworząc w ten sposób wiążący obie strony dokument. Nie oznacza to jednak, że nie możemy zawrzeć w niej innych, bardziej rozbudowanych rozdziałów, jednak wymienione poniżej punkty, są zdecydowanie najczęściej stosowanymi w tego typu umowach.
- Czy sprzedaż towarów będzie odbywała się wyłącznie na terytorium RP;
- Która ze stron jest odpowiedzialna za przygotowanie etykiety, opłacanie usługi kurierskiej, kontakt z przewoźnikiem;
- Czy Sprzedawca i Dostawca (hurtownia) są czynnymi podatnikami podatku VAT;
- Jakie są przewidywane terminy dostaw produktów do klienta finalnego przez Dostawcę;
- Jakie sposoby i terminy płatności przewiduje Dostawca;
- Czy dostawca realizuje wysyłkę pobraniową, a jeśli tak, w jakiej formie następuje rozliczenie ze Sprzedawcą (kompensata, zwrot środków na konto sprzedawcy, etc);
- Czy Dostawca udostępnia plik z bazą produktową, a jeśli tak to na jakich zasadach Sprzedawca może z niego i jego zawartości korzystać;
- W jakiej częstotliwości aktualizowane są stany magazynowe Dostawcy oraz w jaki sposób następuje powiadomienie Sprzedawcy o braku dostępności danego asortyentu;
- W jaki sposób Sprzedawca dokonuje zamówienia u Dostawcy oraz w jaki sposób Dostawca potwierdza przyjęcie zamówienia;
- Czy Dostawca dopuszcza możliwość zwrotu przez Sprzedawcę, niesprzedanego lub zwróconego przez Klienta finalnego towaru, a jeśli tak to na jakich zasadach;
Jak wspomniałem powyżej, umowa współpracy dropshipping może zawierać dowolną ilość zagadnień, jednak rozsądnym jest tworzenie jej w sposób prosty i czytelny dla obu stron. Taki, który zabezpieczy zarówno sprzedawcę, jak i dostawcę.