W ocenie klientów banków przelewy natychmiastowe powinny stać się standardem bankowości. Polacy nie chcą już czekać na pojawienie się środków na koncie – wynika z najnowszego badania Kantar przeprowadzonego dla KIR oraz Związku Banków Polskich.
Prawie jedna trzecia klientów banków oczekuje, że przelewy międzybankowe będą księgowane natychmiast po ich zleceniu. Polacy niezależnie od wieku, nie chcą już czekać na to, aż bank nadawcy „wypuści” przelew, a bank nadawcy go „zaksięguje”. O tym, że klienci oczekują ekspresowych przelewów jako standardu, może świadczyć rosnąca liczba i wartość transakcji rozliczanych w systemie Express Elixir.
Konsumenci, w szczególności ci z młodszych pokoleń, wychowani w cyfrowym świecie, są przyzwyczajeni do usług świadczonych od ręki, bez czekania. Takie samo jest ich podejście do kwestii finansowych, w szczególności do płacenia czy przelewania środków
– mówi Grzegorz Leńkowski, dyrektor Linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR.
Z badania przeprowadzonego przez Kantar wynika, że dla 35 proc. badanych znaczenie mają szybkość i pewność tego, że odbiorca płatności od razu otrzymuje pieniądze. 31 proc. ankietowanych te same plusy wymienia w aspekcie płatności za energię elektryczną, wodę, gaz, itp. Często, płatności te są dokonywane bowiem „na ostatnią chwilę”.
Czytaj także: Awaria mBank. Nie działają przelewy ekspresowe oraz BLIK
Blisko co trzeci (31 proc.) badanych uważa, że przelewy ekspresowe są potrzebne w przypadku pilnych płatności na rzecz administracji publicznej, np. mandatów, podatków, kosztów sądowych, etc. Dodatkowo 18 proc. klientów, szybkie przelewy uznaje za pożyteczne w przypadku spłaty kredytu, karty kredytowej. 14 procent ankietowanych uznało, że ekspresowe przelewy są pomocne w przypadku transferów na duże kwoty (np. zakup auta), co pozwala na uniknięcie noszenia gotówki.
Powody wyboru przelewów natychmiastowych przez konsumentów są różne, ale trend ich upowszechniania jest wyraźny. Widać, że coraz bardziej zależy nam na całodobowej dostępności do systemów płatności i możliwości operowania własnymi środkami w sposób elastyczny.
– dodaje Grzegorz Leńkowski.
Z danych przekazanych przez KIR wynika, że liczba transakcji ekspresowych stale rośnie. W lipcu 2020 r. klienci banków skorzystali z Express Elixir aż 5,27 mln razy, na łączną kwotę przeszło 5,53 mld zł. Porównując te dane z rokiem poprzednim nastąpił 129 proc. wzrost liczby transakcji (w 2019 było ich 2,3 mln) oraz 41 proc. wzrost ich wartości (2019 r. to 3,9 mld zł).
Źródło: wBankowosci.pl / KIR