liczba upadłosci konsumenckich 2021

Rekordowa liczba upadłości konsumenckich w pierwszym kwartale 2021

Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 r. liczba upadłości konsumenckich w Polsce przekroczyła 4,7 tys., co oznacza, że miesięcznie bankrutuje średnio ponad półtora tysiąca osób. Ilość ta jest przeszło dwukrotnie wyższa niż w analogicznych miesiącach 2020 roku.

Z najnowszych danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że ilość niewypłacalnych Polaków rośnie z roku na rok. Ostatnie miesiące pokazują jednak, że sytuacja nieco się “stabilizuje”. Nie w pozytywnym jednak tego słowa znaczeniu.

Liczba upadłości konsumenckich 2021 na “stabilnym poziomie”

Ostatnie miesiące 2020 roku oraz pierwszy kwartał br. pokazują, że ilość osób, które ogłosiły upadłość konsumencką, stale przekracza już 1500 miesięcznie. Po raz pierwszy tak wysoki wynik odnotowano w lipcu 2020 r. Sierpień i wrzesień dały lekkie spadki – odpowiednio 1129 i 1366 upadłości, jednak już w październiku ilość upadłości konsumenckich przekroczyła już 1600 osób.

Do dziś ilość ta stale utrzymuje się na zbliżonym poziomie +/- 1600, przy czym w grudniu przybyło łącznie 1809 bankrutów.

Najwięcej upadłości konsumenckich w 2021 roku odnotowano w Warszawie (229), Poznaniu (176) i Krakowie (156). Najmłodsza osoba, której sąd orzekł niewypłacalność, miała 14 lat, najstarsza zaś 90. W 2020 roku najmłodszą osobą, która ogłosiła upadłość konsumencka, była 12-latka. Najstarszy bankrut w kraju miał 92 lata.

Firmy przestały bankrutować. Konsumenci już nie. Ogromne wzrosty upadłości Polaków

Za blisko 26 proc. wszystkich upadłości konsumenckich odpowiadają osoby w wieku 40-49 lat. Zaraz za tą grupą wiekową są osoby w wieku 30-39 lat, które odpowiadają za ponad 21 proc. wszystkich upadłości w pierwszym kw. br.

Częściej upadłości ogłaszały mężczyźni – 2461 osoby (52,07%), niż kobiety – 2265 osób (47,93%).

Liczba upadłości konsumenckich w 2021 roku.
Liczba upadłości w pierwszym kwartale 2021 r. Źródło: COIG

Wzrost ilości upadłości konsumenckich wynikiem zmiany przepisów

Z raportu COIG wynika, że od 1 stycznia 2015 r. do 24 marca 2020 r. połowa wniosków o upadłość była oddalana z uwagi na dość rygorystyczne podejście sądów do kwestii winy dłużnika. Prawo wymagało, aby przesłanka do upadłości była niezawiniona.

Po nowelizacji przepisów prawa upadłościowego z dnia 20 marca 2020 r. każde zgłoszenie upadłości kończy się jej ogłoszeniem. Sąd orzeka jedynie, w jakiej wysokości i przez jaki okres dłużnik będzie spłacał zobowiązania.

W 2020 roku upadłość konsumencką ogłosiło ponad 13 tys. Polaków. – W całym 2021 r. powinnyśmy się zbliżyć do poziomu 20 tys. upadłości konsumenckich – czytamy w najnowszym raporcie COIG.

Czytaj także
Total
1
Reakcji