Prime News
  • News
  • Biznes
  • Rozrywka
  • Lifestyle
  • Tech
  • COVID-19
  • Społeczność
Brak wyników
Zobacz wszystko
Prime News
  • News
  • Biznes
  • Rozrywka
  • Lifestyle
  • Tech
  • COVID-19
  • Społeczność
Brak wyników
Zobacz wszystko
Prime News
  • News
  • BIZNES
  • BANKOWOŚĆ
  • ROZRYWKA
  • LIFESTYLE
  • COVID-19
  • TECH
  • SPOŁECZNOŚĆ
  • ZGŁOŚ NEWSA
  • KONTAKT
Prime Biznes

Kolejna branża mocno obrywa na lockdownie, którego oficjalnie nie ma

Oprac. Michał Kuleta
5 listopada 2020 - akt. 1 marca 2021
branża taxi

Branża taxi w tragicznej sytuacji. Zdjęcie ilustracyjne: Pexels

Share on FacebookShare on Twitter

Branża taxi w coraz większej depresji. Mimo że nie dotknęły jej bezpośrednie obostrzenia, to powiązania z zamykanymi sektorami gospodarki powodują, że coraz więcej kierowców rezygnuje z działalności.

Wprowadzane przez rząd restrykcje coraz bardziej odczuwają nie tylko zamykane sektory gospodarki, ale także te firmy, które są z nimi mocno powiązane. I tak jak na zamknięciu lokali gastronomicznych cierpią także np. dostawcy żywności, tak w przypadku ogólnego strachu związanego z pandemią COVID-19 rykoszetem dostaje wiele „pobocznych” firm. Jedną z nich jest m.in. branża przewozu osób, o której pisałem kilka dni temu w artykule dotyczącym przewozów autokarowych.

Dziś przyjrzałem się jej nieco bliżej jej „rozdrobnionej” siostrze, tj. branży taxi, w której ilość samozatrudnionych liczyć możemy w dziesiątkach tysięcy. Jak wygląda ich praca w dobie koronawirusa? Posługując się kolokwializmem – taksówkarze jeżdżą już na oparach i nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała się poprawić.

Branża taxi na zakręcie w kryzysie

Pierwsze rozmowy dotyczące spadków obrotów prowadziłem z kierowcami taxi już wiosną. Mimo że większość z nich deklarowała spadki o nawet 90 proc., to rządowa pomoc pomogła im przetrwać kilkumiesięczny lockdown. Świadczenie postojowe, zwolnienie ze składek ZUS, czy mikropożyczki, które przybrały po czasie formę mikrodotacji pomogły branży przetrwać kryzys i dojechać w ten sposób do lata.

Ale nie wszystkim.

Jak bowiem wskazywała wywiadownia gospodarcza Bisnode, tylko w okresie trzech miesięcy pandemii koronawirusa z rynku zniknęło 3 razy więcej działalności związanych z przewozem osób, niż rok wcześniej.

Topniejące kursy z lotnisk, dworców, czy firm, a co za tym idzie, zwiększona konkurencja spowodowały, że na rynku zrobiło się zbyt ciasno i wielu kierowców nie było w stanie zarobić nawet na koszty.

Tym, którzy pozostali, kolejne miesiące pozwoliły wylizać polockdownowe rany, jednak cały czas słychać było głosy, że rynek – zwłaszcza w dużych miastach – nie jest tym samym, który znaliśmy jeszcze rok temu, a zyski kurczą się z tygodnia na tydzień. Wielu kierowców skarżyło się także na coraz powszechniejszy rynek współdzielenia hulajnóg, czy rowerów. To bowiem także odbiło się na ilości zleceń. W okresie letnim – zwłaszcza po narodowej kwarantannie – ludzie częściej stawiali na „podróż” w świeżym powietrzu.

Jesienią będzie lepiej – argumentował jeden z kierowców, któremu pandemia zabrała przeszło 50 proc. obrotów. Jakże się mylił.

Przyszła jesień. Spadki sięgają już 80 procent

Mimo że o drugiej fali pandemii COVID-19 mówili wszyscy, to wszyscy też jednak patrzyli na nią jak rządzący. Niby będzie, ale może jednak nie, więc nie ma co bać się na zapas. Nikt już na pewno nie mówił o jakimkolwiek zamykaniu gospodarki, a wielu wręcz przekonywało, że nie ma o nim mowy. Jednym z nich był Mateusz Morawiecki, a w takt przygrywał mu przecież minister zdrowia, który w jednym z wywiadów jeszcze we wrześniu mówił „Jakieś obostrzenia są możliwe, ale nie straszmy się lockdownem”. Stało się jednak inaczej i od wielu tygodni obserwujemy zamykanie kolejnych sektorów gospodarki.

Na pierwszy rzut jesiennych obostrzeń poszły wesela, imprezy masowe, kluby, restauracje i branża fitness, a teraz handel i kultura. Ze wszystkimi z tych sektorów powiązana jest właśnie branża taxi. O uziemionych lotach, czy zamkniętych hotelach nie wspomnę. Gdy dołożymy do tego pracę zdalną, a co za tym idzie odpływ klientów korporacyjnych, branża przewozu osób w dużych miastach nie ma – delikatnie rzecz ujmując – łatwego życia.

– We wrześniu spadki wyniosły ok 30 proc. względem roku poprzedniego. W październiku było o 40 proc. gorzej niż we wrześniu. Dziś normą jest, że mamy spadki w wysokości nawet 80 proc. rdr. – mówi w rozmowie z Bizme.pl jeden z warszawskich taksówkarzy.

– Gdyby nie aplikacja (nazwa ukryta) i zlecenia z niej, musiałbym już we wrześniu zrezygnować, a tak, chociaż w domu nie siedzę. O zyskach jednak nie mogę zbytnio mówić. Dziś przez 7 godzin złapałem 6 kursów. Lecę na długu, jak cały ten świat – mówi z grymasem na twarzy i dodaje, że w przyszłym tygodniu już zapewne nie wyjedzie w ogóle. – Po co mam wyjeżdżać, jeśli przez cały dzień na czysto zarobię może 60 zł?

Na zadłużenie kierowców taxi wskazywała jeszcze w czerwcu „Rzeczpospolita”. Zgodnie z danymi płynącymi z KRD, przeciętne zadłużenie samozatrudnionego taksówkarza wynosi już 26 tys. zł, a łączna wartość długu przekracza 120 mln zł.

Czy będzie lepiej?

– Ostatnie obostrzenia nas zaskoczyły – spadki są ogromne, ale całkowity lockdown nas wykończy, bo nikt nie mówi o wsparciu tej branży. Nie wierzę, że rząd się nad nami pochyli, a przecież wciąż powtarza, że pomoc dostaną tylko te firmy, które oni zamykają. Nas przecież oficjalnie nikt nie zamknął. – Przekonuje warszawski kierowca taxi.

Tu rozmowa z nim się kończy, tak samo jak kurs. „Płatność wysłana, proszę zaakceptować. Rachunek 12,48 zł. „Jak ma być lepiej” – dopytuje ironicznie, patrząc na kwotę widniejącą w aplikacji.

No fakt. Sam przecież wybrałem najtańszy możliwy kurs. Mnie bowiem pandemia także mocno sponiewierała…

Dołącz do społeczności przedsiębiorców na Facebook lub Twitter i wspieraj Bizme.pl swoją obecnością.

Czytaj także

Ministerstwo Rozwoju podało datę wejścia w życie tarczy branżowej

Roczny lockdown kosztował 5 razy więcej niż 500 plus. Mimo to rząd spokojny o stan finansów

Źródło: Media
Tematy: Branża taxiCOVID-19koronakryzysKoronawiruslockdownmały lockdown
Niezależny portal Prime News Niezależny portal Prime News Niezależny portal Prime News

Czytaj dalej

od kiedy tarcza branżowa będzie dostępna kwiecień maj 2021
Firma

Ministerstwo Rozwoju podało datę wejścia w życie tarczy branżowej

19 kwietnia 2021
koszt lockdownu
Finanse

Roczny lockdown kosztował 5 razy więcej niż 500 plus. Mimo to rząd spokojny o stan finansów

18 kwietnia 2021
czy lockdown będzie przedłużony maj 2021
Biznes

Rzecznik MŚP apeluje o szybkie zakończenie lockdownu

18 kwietnia 2021 - akt. 19 kwietnia 2021
studia tatuażu tarcza
Firma

Salony tatuażu jednak otrzymają rządową pomoc. Kod 96.09.Z znalazł się w tarczy antykryzysowej

18 kwietnia 2021
mbank konto dla graczy
Banki

mBank powalczy o graczy. Oferuje darmowy dostęp do G2A i dwie dedykowane fanom gamingu karty

17 kwietnia 2021
Bank Spółdzielczy w Sośnicowicach
Banki

Bank Spółdzielczy w Sośnicowicach uratowany. KNF wyraziła zgodę na przejęcie

17 kwietnia 2021
tarcza antykryzysowa kwiecień 2021 kody pkd
Firma

Lista nowych kodów PKD, które mogą skorzystać z tarczy antykryzysowej

16 kwietnia 2021
tarcza branżowa kwiecień 2021 rozporządzenie
Firma

Tarcza Branżowa przedłużona. Sejm przyjął rozporządzenie o pomocy przedsiębiorcom

16 kwietnia 2021
gpw gowin 30 lat
Finanse

Gowin: GPW może stać się centrum finansowym Europy Środkowo-Wschodniej

16 kwietnia 2021
Załaduj więcej
News

Odmrażanie gospodarki jednak na przełomie maja i czerwca

19 kwietnia 2021
Firma

Ministerstwo Rozwoju podało datę wejścia w życie tarczy branżowej

19 kwietnia 2021
Finanse

Roczny lockdown kosztował 5 razy więcej niż 500 plus. Mimo to rząd spokojny o stan finansów

18 kwietnia 2021
Biznes

Rzecznik MŚP apeluje o szybkie zakończenie lockdownu

18 kwietnia 2021 - akt. 19 kwietnia 2021
Facebook Twitter RSS

Najnowsze

  • Odmrażanie gospodarki jednak na przełomie maja i czerwca
  • Ministerstwo Rozwoju podało datę wejścia w życie tarczy branżowej
  • Roczny lockdown kosztował 5 razy więcej niż 500 plus. Mimo to rząd spokojny o stan finansów
  • Rzecznik MŚP apeluje o szybkie zakończenie lockdownu
  • Salony tatuażu jednak otrzymają rządową pomoc. Kod 96.09.Z znalazł się w tarczy antykryzysowej
  • Adidas coraz bardziej eko. Właśnie zaprezentował … buty z grzybów
  • mBank powalczy o graczy. Oferuje darmowy dostęp do G2A i dwie dedykowane fanom gamingu karty

Kategorie

  • Banki
  • Biznes
  • Dom i wnętrze
  • Finanse
  • Firma
  • Green
  • Lifestyle
  • News
  • Oferty
  • Tech
  • Travel
  • Zdrowie

Popularne tematy

#otwieraMY afera grantowa Bankowość BGK branża gastronomiczna branża hotelarska branża turystyczna COVID-19 dofinansowanie dotacje dotacje na kapitał obrotowy finanse osobiste finansowanie fundusze unijne Funduszowy Pakiet Antywirusowy granty Handel Jarosław Gowin koronakryzys Koronawirus lockdown Mateusz Morawiecki mały lockdown meble mikrodotacja Ministerstwo Rozwoju narodowa kwarantanna obostrzenia Olga Semeniuk PFR Praca Prawo i Podatki restrykcje Rzecznik MŚP składki ZUS Snajper Dotacji Szczepionka COVID-19 tarcza antykryzysowa Tarcza Branżowa Tarcza Finansowa Tarcza PFR wsparcie dla przedsiebiorcow ZUS zwolnienie z ZUS świadczenie postojowe

© 2021 Prime News - Business & Lifestyle News - Portal zarządzany przez Virtual Press Sp. z o.o..

Brak wyników
Zobacz wszystko
  • News
  • BIZNES
  • BANKOWOŚĆ
  • ROZRYWKA
  • LIFESTYLE
  • COVID-19
  • TECH
  • SPOŁECZNOŚĆ
    • Prime on Facebook
    • Prime on Twitter
    • Prime in Google
  • ZGŁOŚ NEWSA
  • KONTAKT

© 2021 Prime News - Business & Lifestyle News - Portal zarządzany przez Virtual Press Sp. z o.o..

Witaj ponownie!

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniałeś hasła?

Odzyskaj hasło

Wprowadź swoją nazwę użytkownika lub adres e-mail, aby zresetować hasło.

Zaloguj
Ciasteczka i zgody
Ta witryna korzysta z plików cookie, które służą do personalizacji i optymalizują działanie naszego serwisu. Klikając “Akceptuję”, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie ich wszystkich. Możesz także dostosować swoje ustawienia poprzez kliknięcie przycisku "Ustawienia". Więcej informacji
UstawieniaAKCEPTUJĘ
Zarządzaj ciastkami

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Wymagane
Always Enabled

Te pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.

Pozostałe

Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania strony internetowej i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych osadzonych treści, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.

SAVE & ACCEPT